
Моя страхова компанія - банкрут!
З телефонної розмови:
- Алло!
- Мені терміново потрібна порада фахівця! В мене врізався сміттєвоз, застрахований в Гарант-Авто. Як ця страхова взагалі? Нормальна?
- Співчуваю!
- В сенсі?
- Так у Гарант-Авто ліцензії відкликані. Банкрут, іншими словами ...
- І що робити? До моторки звертатися?
- До моторки поки рано. Компанію поки ще не визнали банкрутом.
- А що тоді робити?
Цю ситуацію ми, колектив Giraf.ua, вирішили розібрати по поличках. Що потрібно робити людині, страховик ОСЦПВ якого збанкрутував? Хто буде покривати збитки після ДТП, коли і в якому обсязі? Як правильно вибрати страхову компанію в сучасних реаліях? На ці та інші питання ми спробуємо відповісти в цій статті.
Що робити, якщо страхова компанія - банкрут?
Сьогодні, купуючи поліс автоцивілки, клієнти в першу чергу орієнтуються на ціну. Лише кожен 10 телефонний дзвінок - це прохання проінформувати про ту чи іншу компанію. Найчастіше страхувальники купують поліси автоцивілки за мінімальною ціною і абсолютно не цікавляться, як компанія відчуває себе на ринку. Іншими словами клієнти практично не цікавляться, чи здатна компанія виплачувати при настанні страхового випадку і чи існує ця компанія взагалі? На думку багатьох клієнтів, які звертаються в компанію Giraf.ua - страховий поліс для них не що інше, як «папірець для ДАІ».
На жаль, ще однією з актуальних проблем на дорогах України є наявність застрахованих авто в компаніях, які вже збанкрутували. До того ж, стан автодоріг і халатне ставлення до дотримання ПДР збільшують відсоток настання страхового випадку. Згідно з довідкою Центру безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем при МВС України (ЦБДР та АС), за 2014 на дорогах нашої країни відбулося 26084 ДТП з потерпілими, в яких загинули 4443 і поранено 32270 чоловік. А статистика страхових компаній стверджує, що тільки 2,5% страхових полісів це реально настали страхові випадки.
Так хто ж тоді повинен покривати збитки за настання страхового випадку замість збанкрутілого страховика?
Згідно українського законодавства ця роль випадає на МТСБУ. Але насправді Моторне бюро попросту чекає, коли страховик самоліквідується з ринку. Бюро не поспішає розлучатися зі своїми коштами, тому ні для кого не секрет, що така ліквідація може тягнутися роками.
Прикладом такого випадку є СК «Українська екологічна страхова компанія», яка до 2011 р входила до числа найбільших гравців на ринку Автоцивілки. Проблеми з виплатами у компанії почалися в кінці 2011 р, коли вона не змогла заплатити по «Зеленій карті» 3 млн грн. На початку 2012 р. страховик перестав платити і за полісами ОСЦПВ. Тепер, справу про банкрутство УЕСК тягнеться з вересня 2012 р. Строк ліквідаційної процедури компанії був встановлений до листопада 2014р. Але продовжений до 30 червня 2015 у зв'язку з вимогою включити до реєстру нових кредиторів УЕСК. Ліквідатор Ігор Стецина сподівається на те, що тільки після повного відходу компанії з ринку буде підведений ліквідаційний баланс страховика. Після чого потерпілі в ДТП, а також власники полісів «автоцивілки» УЕСК зможуть звернутися в Моторне бюро за виплатами за зобов'язаннями страховика-банкрута. У кращому випадку з моменту виключення «Української екологічної страхової компанії» з членів МТСБУ до початку виплат людям пройде не менше чотирьох років.
За 2013-2015 роки ліцензії на ОСЦПВ з причин зі зміною законодавстві, з фінансових причин або іншим негативним чинникам позбулися не лише маловідомі страхові компанії, але компанії, чиє ім'я вважається брендом.
Серед них найвідоміші страховики, такі як:
- СК Лафорт (2013)
- НФСК Добробут (2013)
- СК Лемма (2013)
- СК Провіта (2013)
- СК Страховий капітал (2013)
- СК ІнтерТрансПоліс (2012)
- СК Статус (2013-2014)
- СК Наста (березень 2014)
- СК Лемма Сіті Сервер (квітень 2014)
- СК Укргазпромполіс (квітень 2014)
- СОсДО Гарантія (14.08.14)
- СК Страховий Український Дім (03.10.14)
- УСК Гарант-авто (23.12.14)
- ТДВ Allianz Україна (2015)
- СК ВОНА (2015)
- СК Оранта-Лугань (2015)
- СК України (призупинена 15.04.15)
До слова про останнього страховика в цьому списку. Компанія Жираф приводить до відома, що на початку квітня 2015 страхову компанію «Україна» оголосили банкрутом. Але при цьому, поліси цієї компанії досі реалізуються в інтернеті всього лише за кілька сотень гривень. Хоча, після оголошення страховика банкрутом, поліси компанії категорично забороняється продавати. При настанні страхового випадку Моторне бюро може або відмовити у виплаті, або поставити клієнта в довгий список очікування, надалі чого, виплат можна і зовсім не дочекатися.
(Скріншот сторінки сайту, на якому до цих пір можна прорахувати і придбати поліс збанкрутілої компанії «Україна» зроблений 24.04.2015)
Факторингові компанії як альтернатива очікуванню виплат
Все частіше свої послуги на ринок висувають факторингові компанії, які купують борги страховиків-банкрутів, щоб претендувати на виплати з фонду бюро. В результаті затримки з виплатами постраждалим, такі компанії пропонували страхувальникам переуступити їм право на відшкодування боргу за 30-50% від виплати (компанія виплачує відразу), а не чекати всю суму компенсації через деякий час (рік-півтора), коли з'явиться необхідне рішення суду. Факторингова компанія ж отримує можливість вимагати від Моторки всі 100% боргу і встановлювати штрафи.
У нинішніх реаліях з компаніями-банкрутами клієнту часто нічого іншого не залишається, як звернутися до факторингових компаній для того, щоб продати борг ОСЦПВ.
Ситуація має великий резонанс і новий рівень лобіювання, коли факторингова компанія несе в МТСБУ справу на мільйони гривень, а не просто справа від однієї фізособи на кілька тисяч гривень.
На продаж боргу ОСЦПВ мають право фізичні особи, які мають проблеми з отриманням коштів з винуватця ДТП, страхової компанії, за полісом якій застрахований винуватець ДТП або МТСБУ. Під отриманням коштів мається на увазі компенсація матеріального збитку виник в результаті ДТП, зобов'язання пов'язані із заподіянням шкоди життю і здоров'ю не компенсуються. Унікальність послуги полягає в тому, що в обмін на пакет документів, клієнт отримує до 30% від суми боргу, юридично операція оформляється договором уступки права вимоги боргу.
Яскравим прикладом компанії зі скупки боргів автоцивілки є "Маркс.Капітал", чию діяльність у Нацкомфінпослуг вважають незаконною і раніше вже вказували, що компанія порушує ту частину "Закону про страхування", у якій сказано, що єдиним вигодонабувачем за страховими договорами може бути виключно потерпілий . У 2014 році керівництво Моторно-транспортне бюро відмовилося платити факторингової компанії "Маркс.Капітал" за передані у клієнтів СК "Українська екологічна страхова компанія" договору ОСЦПВ. МТСБУ пояснює це тим, що поки не буде остаточного рішення в судовому провадженні у справі про визнання СК "УЕСК" банкрутом виплат "Маркс.Капітал" не побачить.
Безпосередньо в факторингової компанії вважають, що такі дії МТСБУ штовхають їх до судів і прокуратури, оскільки рішення Господарського суду Києва про визнання страховика банкрутом є.
Як грамотно підійти до вибору страховки ОСЦПВ?
На сьогоднішній день над споживачами страхового продукту відверто знущаються. Поліси дуже дорожчають, через що з'являється спокуса придбати страховку за максимально вигідною ціною. А зробити це можна у сумнівних агентів, на невідомих сайтах-одноденках, врешті-решт, в машинах, припаркованих на узбіччях і великим брудним розтягнутим плакатом з написом «Автоцивілка». І що найсумніше - клієнти не вдадуться в подробиці про страховика, чию страховку купують. А найголовнішим аргументом, яких апелюють водії та клієнти менеджерам страхових: «Дівчино! Я не збираюся потрапляти в ДТП. Мені просто потрібен папір для ДАІ ».
Клієнтам настійно рекомендують відповідально підходити до вибору страхової компанії, а страхові поліси оформляти в офісах компаній, у добросовісних агентів або за рекомендацією друзів і знайомих. Так само важливо знати, що для збереження хороших комісійних, в продажних відділеннях часто продають страховки без знижок за безаварійність (бонус-малус). Giraf.ua пропонує ознайомитися зі страховими компаніями виходячи з об'єктивного рейтингу, підготовленого фахівцями.
Слід уважніше вибирати страхову компанію, так як в першу чергу, у разі страхового випадку, ви доводите людину на «муки» з приводу виплат. А оскільки на сьогоднішній день страховий поліс покриває всього лише трохи більше, ніж 2000$, фахівці рекомендують розширювати страхове покриття полісом додаткової цивільної відповідальності (ДЦВ).
Звертаємо вашу увагу на те, що ніщо так не цінується дорого, як страховий поліс в момент настання страхового випадку.